زندگی هوشمند با یخچال‌های مبتنی بر بلاک‌چین

شرکت‌های تولید کننده‌ی یخچال نیز سعی کرده‌اند تا با هوشمندسازی محصولات خود سهمی در زندگی هوشمند مشتریانشان داشته باشند. این شرکت‌ها سعی می‌کنند با یخچال‌های نوین خود، خدمات نوآورانه‌تری به مشتریان خود بدهند. خدماتی که پیش از آن یا امکان ارائه‌ی آن وجود نداشت یا ارائه‌ی آن بسیار هزینه‌بر بود.

مقدمه:
هرگاه سخن از زندگی هوشمند به میان می‌آید، نگاه‌ها به سمت فناوری‌های موجود معطوف می‌شوند و پرسش‌هایی در ذهن شکل می‌گیرند. کدام فناوری‌ها نقش هوشمندسازی زندگی ما را بر عهده دارند؟ هر کدام چه سهمی دارند و دقیقا در کدام حوزه از سبک زندگی ما تحول ایجاد می‌کنند؟ معمولا، فناوری‌های «اینترنت اشیا» و «هوش مصنوعی» نخستین پاسخ‌هایی هستند که به ذهن می‌رسند. فناوری‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توان هم‌زیستی بهتری با فضای خانه برقرار کرد و پیشبرد بسیاری از امور را به فناوری سپرد و خود صرفا آن‌ها را مدیریت کرد. در کنار این فناوری‌ها، قابلیت‌های فناوری «بلاک‌چین» نشان داد که می‌توان از این فناوری نیز در جهت هوشمندسازی سبک زندگی استفاده کرد. از این رو، بلاک‌چین نیز به عنوان یکی از گزینه‌های هوشمندساز زندگی مورد توجه توسعه‌دهندگان «زندگی هوشمند» یا «خانه‌ی هوشمند» قرار گرفته است.

 

لوازم خانگی و زندگی هوشمند

یکی از اشیا یا کالاهایی که عملکرد آن در زندگی هوشمند بسیار دارای اهمیت است «یخچال» است. یخچال‌ها به عنوان یکی از کالاهای اساسی و ضروری در زندگی انسان‌ها، عضوی جدا نشدنی از خانه و زندگی انسان امروزی هستند. هم‌چنین، این کالا به علت مصرف انرژی و حساسیت دولت‌ها در تأمین انرژی و منابع آن‌، یکی از موضوعات مهم در زندگی هوشمند به شمار می‌آید. مهم‌ترین مسأله درباره‌ی یخچال‌ها بهبود مصرف انرژی آن‌ها و مدیریت آن است. چیزی که هوشمندسازی زندگی مأموریت بهینه‌سازی آن را بر دوش دارد.

با توجه به این موارد، شرکت‌های تولید کننده‌ی یخچال نیز سعی کرده‌اند تا با هوشمندسازی محصولات خود سهمی در زندگی هوشمند مشتریانشان داشته باشند. این شرکت‌ها سعی می‌کنند با یخچال‌های نوین خود، خدمات نوآورانه‌تری به مشتریان خود بدهند. خدماتی که پیش از آن یا امکان ارائه‌ی آن وجود نداشت یا ارائه‌ی آن بسیار هزینه‌بر بود. یکی از این شرکت‌ها، شرکت Bosch آلمان است. این شرکت سعی کرده است با استفاده از فناوری بلاک‌چین امکانی را به مشتریان خود بدهد تا با آن مصرف انرژی یخچال خود را مدیریت کنند. 

 

یخچال‌های مبتنی بر بلاک‌چین Bosch

شرکت Bosch سال‌ها پیش اعلام کرد که در همکاری با شرکت اتریشی Wien Energie در حال توسعه‌ی یخچال‌هایی است که خانواده‌ها را قادر می‌سازد تا با روشی امن و شفاف مصرف انرژی آن‌ها را کنترل کنند. این امکان موجب بهبود مصرف انرژیِ یکی از مهم‌ترین کالاهای زندگی انسان خواهد شد. این توسعه اکنون به مرحله‌ی آزمایشی خود رسیده است و قرار است در سطحی نسبتا گسترده، توسط شماری از مشتریان، مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

نحوه‌ی کار یخچال نوین Bosch: این یخچال‌ها، مانند تمام یخچال‌های دیگر، از یک منبع انرژی، انرژی دریافت کرده و آن را مصرف می‌کنند. مالک یک یخچال می‌تواند مطلع شود که انرژی یخچالش دقیقا از کجا می‌آید و بر منبع تأمین انرژی یخچال خود نظارت داشته باشد. هر مالک می‌تواند خود منبع تأمین انرژی یخچالش را انتخاب کند. او می‌تواند از منابعی مانند «پنل‌های خورشیدی»، «نیروگاه‌های بادی» و ... منبع مطلوب خود را برگزیند و بر تأمین انرژی از سوی منبع انتخاب شده، نظارت داشته باشد. بدین صورت که به ازای هر کیلووات-ساعت برق مصرف شده توسط یخچال، یک تراکنش در شبکه‌ی بلاک‌چین ثبت شده و «گواه مبدأ» (یعنی مبدأ تأمین انرژی) ارائه می‌شود.

 

اینترنت اشیا-یخچالهای مبتنی بر بلاکچین

 

از دیگر قابلیت‌های این نوع از یخچال‌های Bosch می‌توان به مواردی مانند کنترل دمای یخچال، هشدار در صورت باز ماندن درب یخچال و نظارت بر جزییات مصرف برق یخچال اشاره کرد. مورد آخر می‌تواند به مشتری کمک کند تا دریابد یخچالش در یک دوره‌ی یک ماهه چه میزان هزینه‌ی برق ایجاد می‌کند.
تمام این موارد توسط گوشی هوشمند مشتری و اپلیکیشن به کار رفته در آن، قابل انجام است.

 

برنامه‌ی پیش رو: این دو شرکت قصد دارند در ماه‌های آینده محصول بلاک‌چین پایه‌ی خود را در یک مقیاس گسترده‌ی شهری آزمایش کنند. قرار است زیرساخت بلاک‌چین آن، در این مقیاسِ مورد نظر، توسط دو شرکت Wien Energie و Riddle & Code توسعه داده شود. در این آزمایش، تقریبا 100 نفر از ساکنان با استفاده از فناوری بلاک‌چین و کنتورهای هوشمند، تعرفه‌ی برق خود را انتخاب کرده و کارایی آن را ارزیابی خواهند کرد.

 

ابهامات موجود در پزوژه یخچال‌های مبتنی بر بلاکچین

هر چند که این محصول برای کسانی که به دنبال مدیریت مصرف انرژی خود هستند بسیار لازم به نظر می‌رسد ولی هم‌چنان دو پرسش مهم درباره‌ی آن وجود دارد: 1- از کدام شبکه‌ی بلاک‌چین استفاده خواهد شد؟ 2- هزینه‌ی تراکنش‌های بلاک‌چین چگونه خواهد بود؟

در پایان، باید به یاد آورد که در ابتدای ظهور فناوری بلاک‌چین، تصور عموم بر این بود که این فناوری یک جایگزین نوآور برای نظام بانکی است. فناوری که به نبرد با نظام بانکی می‌پردازد و مفهوم پول و تبادل بین المللی را متحول می‌کند. ولی، با گذشت زمان و پدیدار شدن قابلیت‌های بیشتر این فناوری، کاربردهای آن در سایر حوزه‌ها نیز نمود یافت و اثر خود را در آن حوزه‌ها نشان داد. «مدیریت انرژی» و «هوشمندسازی زندگی» از جمله حوزه‌هایی است که بلاک‌چین به تازگی در آن پا گذاشته است و در حال اثبات قابلیت‌های خود در آن‌هاست. حوزه‌هایی که پیش از این، جایگاهی برای بلاک‌چین در آن‌ها متصور نبودیم. درست مانند حوزه‌هایی که در آینده بلاک‌چین وارد آن‌ها خواهد شد و ما اکنون نمی‌توانیم تصور کنیم.
 

نویسنده : علیرضا کیاکجوری
تاریخ انتشار : 1400-09-09 20:19:22
748

1 نظر

user


ثبت نظر 1400-09-10 03:30:00 Habib Karrari
احسنت. بسیار عالی👏👏🙏💐 حبیب کراری
ثبت نظر
علیرضا کیاکجوری 1400-09-12 03:30:00
سپاس فراوان از شما.

تازه ترین ها