با بلاک‌چین «هلیوم» همه به هم نِت می‌دهیم

مقدمه:
شبکه‌ی هلیوم (Helium Network) یک شبکه‌ی غیرمتمرکز بی‌سیم است که ابزارهای مختلف (مانند گوشی، لپ‌تاپ و ...) را قادر می‌سازد در هر نقطه از جهان، به طور بی‌سیم، به اینترنت متصل شوند. با استفاده از این شبکه، پوشش شبکه‌های بی‌سیم به یک کالا بدل می‌گردد که در نتیجه‌ی یک رقابت به دست می‌آید. این کالا با درصد کمی از هزینه‌های فعلی، در هر نقطه از جهان در دسترس است.
 

معرفی شبکه‌ی هلیوم

هلیوم یک شبکه‌ی جهانی و توزیع‌یافته از هاتسپات‌ها (Hotspot) است که یک پوشش بی‌سیم عمومی را در یک دامنه‌ی وسیع ایجاد می‌کند. این شبکه‌ی توزیع‌یافته یک شبکه‌ی بلاک‌چین است که دارای ساختار عمومی و منبع باز بوده و رمزارز آن با نماد HNT شناخته می‌شود. این شبکه‌ی بلاک‌چین برای ایجاد انگیزه در ازای ساخت شبکه‌های غیرمتمرکز و فیزیکی بی‌سیم راه‌اندازی شده است. به گونه‌ای که در آن پاداش‌ها با HNT پرداخت می‌شود.

هلیوم، که پشتوانه‌ی Google Ventures را نیز دارد، در سال 2021، یک رشد قابل توجه را تجربه کرده است. تعداد هاتسپات‌ها در این شبکه از 15000 لورا به بیش از 240000 لورا افزایش یافت. این افزایش در 21000 شهر از آمریکای شمالی، اروپا و آسیا رخ داد. این رشد قابل توجه شرکت Dish را برانگیخت تا با هلیوم همکاری کند.

پروتکل هلیوم

یک کاربر با نصب هاتسپات در خانه یا محل کار خود، در حقیقت با استفاده از Citizens Band Radio Service، موسوم به CBRS، به ارائه‌ی یک پوشش بی‌سیم یا تقویت آن کمک می‌کند. کاربر نصب هاتسپات و راه‌اندازی آن را در هلیوم ثبت کرده و پس از آن الگوریتم اجماع این شبکه آغاز به کار خواهد کرد. الگوریتم اجماع در هلیوم، الگوریتم نوینی است که گواه پوشش یا Proof of Coverage یا PoC نام دارد. این الگوریتم وارسی می‌کند که آیا یک هاتسپات در همان مکانی قرار دارد که کاربر مورد نظر ادعا می‌کند؟ این عمل با وارسی پیوسته‌ی هاتسپات‌هایی که موقعیت خود را و پوشش شبکه‌ی بی‌سیمی را که در موقعیت خود ایجاد می‌کنند، نمایش می‌دهند انجام می‌شود. در صورت صحت ادعای کاربر، این فرد پاداش خود را به صورت رمزارز تعریف شده در شبکه‌ی هلیوم، یعنی HNT، دریافت خواهد کرد.
ثبت هاتسپات با استفاده از کنسول هلیوم انجام می‌گیرد. کنسول هلیوم  یک ابزار مدیریت مبتنی بر وب است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن هاتسپات خود را ثبت، اصالت‌سنجی و مدیریت کنند. 

همکاری‌ دیش با هلیوم

شرکت Dish نخستین شرکت بزرگی است که از این مدل انگیزشی هلیوم، استفاده خواهد کرد. مدلی که در آن مشتریان با استفاده از CBRS هاتسپات‌های 5G خود را در هلیوم مستقر می‌کنند. نخستین همکاری این دو شرکت تقریبا به 3 سال پیش برمی‌گردد. هدف از آن همکاری، راه‌اندازی یک بستر مناسب برای ایجاد شبکه‌ای بود که در آن برای دو موجودیت مزایایی در نظر گرفته شده بود. نخست، کسانی که به ایجاد و توسعه‌ی شبکه کمک می‌کردند. دوم، به مشتریانی در مناطقی که با خروج خود از شبکه و کاهش ترافیک شبکه، کمک می‌کردند تا شبکه‌ی آن منطقه با قطعی مواجه نشود. 
این همکاری هم‌چنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود این همکاری جایگاه Dish را به عنوان یک پیشرو و برهم‌زننده‌ی بازی در صنعت ارتباطات بی‌سیم، تثبیت ‌کند. از طرف دیگر، این همکاری به تلاش‌های هلیوم برای راه‌اندازی یک شبکه‌ی 5G غیرمتمرکز که توسط انبوه کاربرانش ایجاد می‌شود، اعتبار می‌بخشد. 

برنامه‌های آینده‌ی هلیوم

هلیوم وعده داده بود که در سال 2021 نخستین gatewayهای با قابلیت 5G، توسط همکارش FreedomFi، شروع به کار خواهند کرد. اتفاقی که رخ داد. در ابتدا، شبکه‌ی 5G هلیوم به ایالات متحده‌ی آمریکا محدود بود. زیرا باند CBRS تنها در این کشور قابل اجرا است. اما با غیرمتمرکزسازی و استفاده از بلاک‌چین، شبکه‌ی هلیوم در سایر کشورها و سایر باندها نیز قابل استفاده خواهد بود. این اتفاق، پتانسیل بزرگی را برای همکاری اپراتورهای شبکه‌های 5G با شبکه‌ی هلیوم فراهم می‌آورد.
 

نویسنده : علیرضا کیاکجوری
تاریخ انتشار : 1400-08-30 18:20:18
993

0 نظر

user


تازه ترین ها