با Starbucks یک فنجان قهوه میهمان بلاک‌چین!

شرکت «استارباکس» (Starbucks) که بزرگترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای در جهان به حساب می‌آید، تصمیم گرفته است تا با استفاده از بلاک‌چین شفافیت بیشتری را به مشتریان خود عرضه کند و فرصت‌های مالی نوینی را برای کشاورزان قهوه فراهم آورد.  

مقدمه: شرکت «استارباکس» (Starbucks) یک شرکت آمریکایی کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای است و بزرگترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای در جهان به حساب می‌آید. این شرکت مدت‌هاست که به صورت برخط نیز به مشتریان خود سرویس ارائه می‌کند. مشتریان می‌توانند با استفاده از سامانه‌ی برخط استارباکس، فروشگاه یا کافی‌شاپ مورد نظر خود را یافته، منوی آن را مشاهده کرده، انواع و اقسام ویژگی‌ها را برای سفارش خود تعیین کرده و در نهایت سفارش خود را خریداری نمایند. با این وجود، استارباکس تصمیم گرفته است تا شفافیت بیشتری را به مشتریان خود عرضه کند و، در همین حال، فرصت‌های مالی نوینی را برای کشاورزان قهوه فراهم آورد.  

  راه‌اندازی سامانه جدید با بلاک‌چین

 راهکار استارباکس استفاده از یک سامانه‌ی مبتنی بر بلاک‌چین بوده است. در اوایل شهریور ۱۳۹۹، آن‌ها برای راه‌اندازی یک نمونه‌ی اولیه از این سامانه، گروهی از کشاورزان قهوه را برگزیدند تا آن‌ها با استفاده از این سامانه‌، به صورت لحظه‌ای و در طول مسیرِ جابجاییِ دانه‌های قهوه، اطلاعات مورد نیاز را با متقاضیان همرسانی کنند، که از سوی دیگر، برای این کشاورزان نیز فرصت‌های مالی بالقوه‌ای پدید می‌آوَرَد. مشتریان می‌توانند با استفاده از گوشی‌های هوشمند بارکد چاپ شده را در بسته‌بندی‌های قهوه‌، اسکن نمایند تا به یک رکورد تغییر ناپذیر از تاریخچه‌ی قهوه دست یابند. این رکورد شامل اطلاعاتی درباره‌ی محل پرورش دانه‌های قهوه، پشتیبانی‌های استارباکس از کشاورزان همان منطقه، محل برشته کردن دانه‌های قهوه، نکات مربوط به آزمایش طعم و ... است. هدف این محصول قدرتمندتر ساختن کشاورزان و مصرف کنندگان نوشیدنی‌های قهوه است که می‌توانند به صورت لحظه‌ای و با شفافیت، درک درستی از خاستگاه قهوه‌ی خود داشته باشند. 

ویژگی‌های فنی سامانه: نمونه‌ی اولیه‌ی این سامانه بر بستر شبکه‌ی عمومی اتریوم پیاده‌سازی شد. جهت توسعه‌ی این سامانه بر بستر اتریوم و برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند آن ابزار Truffle Suite به کار گرفته شد. هم‌چنین، Infura به عنوان Gateway شبکه‌ی اتریوم به کار رفت.

نویسنده : علیرضا کیاکجوری
تاریخ انتشار : 1400-08-08 03:30:00
1782

0 نظر

user


تازه ترین ها