مایکروسافت اکسس چیست و چه می کند؟ پاسخ به ۳ سوال مهم

مایکروسافت اکسس چیست و چه می کند؟پاسخ به ۳ سوال مهم

Microsoft Access یک سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی (DBMS) از مایکروسافت و عضو برنامه های مایکروسافت آفیس است که در نسخه های حرفه ای و بالاتر گنجانده شده است یا جداگانه فروخته می شود. اکسس ابزاری با کاربرد آسان برای ایجاد برنامه های کاربردی است. اکسس با داشتن ابزارهای طراحی غنی و بصری، به شما کمک می کند تا در کمترین زمان برنامه های جذاب و بسیار کاربردی ایجاد کنید. همچنین می توان برای توسعه برنامه ها بر مبنای اکسس از قالب ها یا template های موجود استفاده کرد. برنامه های کاربردی دارای دوبخش اصلی قابل هستند: بانک داده یا Database که جایی برای ذخیره داده هاست؛ و واسط کاربری یا user interface که ظاهر برنامه را تشکیل میدهد و کاربر برنامه به آن تعامل دارد. در حقیقت همان فرم هایی که از یک نرم افزار می بینید. اکسس هر دو بخش را برای توسعه یک نرم افزار در اختیارتان قرار می دهد. مانند سایر برنامه های مایکروسافت آفیس ، اکسس توسط (Visual Basic for Applications (VBA پشتیبانی می شود که یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر شیء است.

ویژگی ها (یا چرا اکسس ؟!)

  • کاربران می توانند جداول ، کوِئری ها ، فرم ها و گزارش ها را ایجاد کرده و آنها را با ماکرو به هم متصل کنند. کاربران حرفه ای تر می توانند از VBA برای توسعه سامانه های تحت شبکه و کنترل دسترسی کاربر استفاده کنند. اکسس همچنین دارای ویژگی های ایجاد گزارش است که می تواند با هر منبع داده ای که به آن دسترسی داشته باشد کار کند.
  • اکسس می تواند مستقیماً به داده های ذخیره شده در برنامه ها و پایگاه های داده دیگر مستقیماً متصل شود.
  • یکی از مزایای اکسس از منظر یک برنامه نویس، سازگاری نسبی آن با SQL است. البته اگر مهارت بالایی در SQL ندارید نگران نباشید، زیرا کوئری ها علاوه بر دستورات SQL به صورت گرافیکی نیز قابل مشاهده و ویرایش هستند. همچنین عبارت های SQL را می توان به طور مستقیم در ماکرو و ماژول VBA برای دستکاری جداول اکسس استفاده کرد. کاربران می توانند VBA و ماکرو را برای برنامه نویسی فرم ها و منطق ها ترکیب کرده و از آنها استفاده کنند. VBA همچنین می تواند در نمایش داده شد.

می توانیم با اکسس یک سامانه همه چیز تمام بسازیم؟

اکسس می تواند یک سامانه با سناریوی چند کاربر ایجاد کند. یعنی سامانه ای که کاربران مختلف بتوانند به آن لاگین کنند و با توجه سطح دسترسی خود فرم ها و داده ها را مشاهده، و ویرایش کنند. البته برای این کار برنامه باید "تقسیم" شود. این بدان معنی است که جداول باید در یک فایل جداگانه به نام back end ذخیره شوند، و در یک پوشه شبکه اشتراکی ذخیره می شوند. سایر اجزای برنامه شامل فرم ها، گزارش ها ، کوئری ها، کد ، ماکروها و ... در پرونده دیگری به نام front end قرار گیرند. سپس هر کاربر یک نسخه از برنامه front end را در یارانه خود کپی می کند.

چند کاربر بطور همزمان می توانند از یک برنامه تحت اکسس استفاده کنند؟!

پاسخ این سوال بستگی به میزان داده، کارهایی که تحت این برنامه انجام می شود، سطح استفاده و طراحی برنامه دارد. محدودیت های پذیرفته شده معمولاً راه حل هایی با حجم داده ۱ گیگابایت یا کمتر را شامل می شود (اکسس از حداکثر ۲ گیگابایت پشتیبانی می کند). همچنین با اتصال همزمان ۱۰۰ کاربر یا کمتر بسیار خوب عمل می کند (حداکثر ۲۵۵ کاربر همزمان پشتیبانی می شوند). این قابلیت اغلب نیازمندی های معمول را پوشش می دهد. این قابلیت ها نیاز سازمان شما رو پوشش نمی دهد؟! نگران نباشید! برنامه هایی که نیازمند کوئری های پیچیده تر باشند یا آنالیز در مجموعه داده های بزرگ را انجام می دهند، طبیعتاً به پهنای باند و حافظه بیشتری نیاز دارند. Microsoft Access به منظور مقیاس گذاری برای پشتیبانی بیشتر از داده ها و کاربران می تواند به چندین پایگاه داده اکسس متصل شود یا از یک پایگاه داده پشتیبان مانند Microsoft SQL Server استفاده نماید. در این حالت، مقدار داده و کاربران بیشتری می توانند از سامانه های تحت اکسس استفاده کنند.

یادگیری اکسس به سبک فردانش

ما در فردانش، پرونده ویژه ای برای یادگیری اکسس داریم، که در سه بخش زیر دسته بندی می شوند:

مقاله های آموزشی و نمونه فایل های اکسس

دانلود هایی داریم که برخی از ویژگی های اکسس در آنها توضیح داده شده البته بسیاری شون رایگان هستند؛

دوره آموزش جامع اکسس ۲۰۱۳

دوره آموزش اکسس ۲۰۱۳ کاملا موثر و هدفمند طراحی شده و شما اگر در اکسس تازه کار یا با تجربه هستید، در هر دو حالت از محتوای این دوره راضی خواهید بود. یکی ویژگی های این دوره پروژه محور بودن آن است که باعث میشود، در طول این دوره شما مطالب آموزشی را بصورت کاربردی و گام به گام آموزش ببینید. به همین دلیل در پایان این دوره قادر خواهید بود تا تمام مراحل طراحی پیاده سازی یک پروژه اکسس را انجام دهید. در این دوره آموزشی شما طراحی و پیاده سازی کامل برنامه « فاکتور فروش » در اکسس را فراخواهید گرفت. این یک برنامه چند کاربره با سطح دسترسی متفاوت است. فرض کنید این برنامه فروش در یک فروشگاه پباده سازی می شود که چند فروشنده و یک مدیر دارد. هر فروشنده با نام کاربری خود وارد برنامه شده فاکتور خود را ثبت می کند و تنها می تواند فاکتور های ثبت شده توسط خود را ببیند. اما مدیر فروشگاه می تواند فاکتورهای ثبت شده توسط فروشندگان را ویرایش، اصلاح و یا در صورت لزوم پاک نماید. همانطور که در نوشته فوق اشاره شد اجزای یک سامانه اطلاعاتی را می توان به دو بخش پایگاه داده (Database) و واسط کاربری (user interface) تقسیم کرد. این آموزش هر آنچه درباره راهکارهای اکسس-اکسس (یعنی هم دیتابیس و هم اینترفیس اکسس) نیاز داشته باشید را شامل می شود. توضیحات کامل این دوره را می توانید در صفحه «دوره آموزش جامع اکسس ۲۰۱۳» ملاحظه کنید در این صفحه می توانید فیلم قسمت اول در دسترس و قابل مشاهده است. همینطور اگر مایل هستید به دموی رایگان دوره که شامل دقایق ابتدایی هر قسمت هست، دسترسی داشته باشید به صفحه دوره جامع اکسس در آپارات  یا صفحه دوره جامع اکسس در یوتیوب فردانش مراجعه نمایید.

دوره آموزشی پیشرفته اکسس

دوره پیشرفته برنامه نویسی اکسس مطالب تخصصی را با محوریت یک پروژه و با زبانی ساده ارائه می دهد. مطالب ارائه شده در این دوره بر اساس نیاز های عملی مخاطب طراحی شده و ادعا می کنیم که آموزشی به زبان فارسی و در این سطح نمی توانید پیدا کنید. توصیه میکنیم که در ابتدا دوره جامع اکسس فردانش را مشاهده فرمایید و البته چنانچه علاقه دارید، دوره آموزش SQL Server مقدماتی را می توانید قبل از این دوره مشاهده کنید.
نویسنده : وحید فرزام
تاریخ انتشار : 1398-09-08 03:30:00
2309

0 نظر

user


تازه ترین ها