آشنایی با بلاک چین و کاربردهای آن

به زبانی ساده ، بلاک چین یک سیستم برای ذخیره اطلاعات مبتنی بر ابر است. بلاک چین شبکه اصلی ارز های دیجیتال است و در حال حاضر ارزهای دیجیتال زیادی در بازار وجود دارند. از مهمترین آنها می توان به بیت کوین(Bitcoin )، اتریوم (Ethereum)، تتر (Tether) و ریپل(XRP) اشاره کرد. از مزایایی این فناوری می‌توان به انعطاف‌پذیری ، افزایش مسائل امنیتی و حتی افزایش قابلیت پردازش و انتقال داده‌ها اشاره نمود.

بلاک‌چین چیست؟

دانشمندان برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ ، فناوری بلاک چین را ارئه کردند. بلاک چین مانند یک پایگاه داده متن باز عمل می کند. بعدها گروهی از دانشمندان کامپیوتر با استفاده از فناوری بلاک چین ارز دیجیتالی به نام بیت کوین را ساختند. فناوری بلاک چین زنجیره‌ای از بلاک‌ها (گره‌ها) است. هنگامی که زنجیره بلاک حاوی داده ها نوشته شود، تغییر آن بسیار سخت یا حتی غیر ممکن است. این ویژگی امنیت ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد. در این فناوری، هر بلاک نشان‌دهنده یک واحد ساختاری و عملکردی است. در هر بلاک، داده‌ها، مقدار هش‌شده آن بلاک و مقدار هش‌شده آخرین بلاک را نگهداری میشود. این بلاک ها مانند زنجیره به یکدیگر متصل هستند. مفهوم زنجیره بلوک- فردانش در هر بلاک با توجه به استفاده از سیستم بلاکچین، داده‌ها می تواند مقادیر متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال ، در مورد بلاک چین بیت کوین، داده‌های ذخیره شده به جزئیات معامله اشاره می‌کنند. هش مانند اثر انگشت برای اطلاعات دیجیتالی است. اکوسیستم های مختلف از الگوریتم های مختلف هش استفاده می‌کنند. به عنوان مثال ، بیت کوین از الگوریتم SHA256 استفاده می کند. این تکنیک در بلاک چین مانند یک سیستم ایمن عمل می کند. هش آخرین بلاک به عنوان پیوندی به آن بلاک می باشد. این ساختار، لیست پیوند یافته‌ای است که به جای اشاره‌گرها دارای هش است. بنابراین، تغییر در داده‌های هر بلاک ، هش آن را تغییر داده و بلاک بعدی به این مورد اشاره نمی کند. همین دلیل باعث ایمنی زیاد این فناوری است. علاوه بر این، یک شبکه بلاک چین از یک سیستم نظیر به نظیر استفاده می کند. در این شبکه، یک نسخه از بلاک چین برای هر کاربر وجود دارد. برای دستکاری در شبکه، باید اطلاعات را در کل زنجیره تغییر داد. بنابراین، شکستن امنیت تقریباً غیرممکن می‌شود. به همین دلیل بلاک چین آینده فناوری مدرن تغییر داده است.

سه مزیت استفاده از بلاک چین

مزایای بلاک چین- فردانش

دستکاری داده ها با گذشت زمان

بلاک چین تاریخچه داده ها را نشان می دهد. در پایگاه های داده دیگر، ما فقط داده های به روز شده را دریافت می‌کنیم ، اما در بلاک چین، سابقه‌ی این به روزرسانی نیز در دسترس است.

سیستم غیرمتمرکز

بلاک چین یک سیستم غیرمتمرکز است. یعنی برای ذخیره اطلاعات به یک پایگاه داده متکی نیست و نسخه های زیادی از آن وجود دارد.

کنترل ها

در بلاک چین ، یک دستور کنترل واحد وجود ندارد. نسخه های بلاک چین در هر گره‌ای در دسترس هستند و در همه جا نیز به روز می شوند. بنابراین، اطلاعات ایمن هستند.

۷ دلیلی که بلاک چین، فناوری با آینده ای است؟

بلاک چین با ارائه راه حل های امنیتش، نگرانی‌هایی که در مورد امنیت یا انتقال هوشمند داده هاست را کم می‌کند. همچنین، خطر هک شدن و دستکاری اطلاعات را کاهش می دهد. از این جهت کاربردهای فراوانی برای آن می‌توان شمرد:

قراردادهای هوشمند

قرارداد هوشمند -فردانش قرارداد هوشمند نوعی قرارداد دیجیتالی با معماری قابل برنامه ریزی است. به عبارت دیگر قرارداد هوشمند یک کد برنامه نویسی است که روی بلاک چین پیاده‌سازی می‌شود. جزئیات قرارداد در بلاکچین ذخیره می شوند و با دستوراتی که برنامه نویس لحاظ کرده و اتفاق افتادن این دستورات، قرارداد اجرا می شود. این قراردادها، مارا از اعتماد کردن بی نیاز می‌کند چون تنها اگر شرایط قرارداد برقرار باشد رخ می دهد و این انقلابی بزرگ در ایجاد قراردادها از هر نوعی می باشد.

برای یادگیری برنامه نویسی قراردادهای هوشمند به کلیک کنید

بانکداری

بلاک چین در بانکداری بلاکچین به عنوان یک راه حل می تواند در بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر بانک‌ها و سازمان‌های مالی با آن روبرو هستند، ایفای نقش کند. فراهم کردن سطح بالایی از امنیت در ذخیره و انتقال اطلاعات و همچنین غیرمتمرکز بودن، بلاک چین را به یک گزینه بسیار عالی تبدیل کرده است. پیاده‌سازی تکنولوژی بلاکچین واسطه‌گران غیر ضروری را حذف کرده و به مشتریان و بانک‌ها خدمات ارزانتری ارائه می‌دهد.

ارز دیجیتال

استفاده در بیت کوین و سایر ارزهای دیججیتال یکی از کاربردهای شناخته شده بلاک چین است.

بهداشت و درمان

متخصصان بهداشت می توانند از بلاک چین برای ذخیره ایمن سوابق بیمار استفاده کنند و ایمنی اطلاعات را افزایش دهند.

سوابق املاک

سوابق املاک می‌توانند از قراردادهای هوشمند بلاک چین استفاده کنند. به این شکل مستندات و اظهارات را برای همه طرفین حفظ می کند.

رأی‌گیری یا نظرسنجی

استفاده از بلاک چین در رأی‌گیری به ایمنی شمارش و جلوگیری از تفسیر غلط منجر می شود.

بازاریابی دیجیتال

با ایجاد رابطه آسان بین مصرف کننده و بازار با روش امن انتقال داده ها ، بلاک چین یک فرصت عالی در بازارهای دیجیتال است.

نویسنده : رضا یحیی پور
تاریخ انتشار : 1400-05-19 04:30:00
940

0 نظر

user


تازه ترین ها