اوراق قرضه بر بستر بلاک‌چین، شفاف و بی‌دغدغه

«بانک جهانی» و «بانک کامِن‌وِلت» استرالیا برای راه‌اندازی یک پلت‌فرم بلاک‌چین پایه توافق کرده‌اند که بتوان در آن اوراق قرضه را ایجاد نمود، تخصیص داد، منتقل و مدیریت کرد.  

مقدمه: «بانک جهانی» و «بانک کامِن‌وِلت» استرالیا توافق کرده‌اند تا با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌یافته پلت‌فرمی را راه‌اندازی کنند که بتوان در آن اوراق قرضه را ایجاد نمود، تخصیص داد، منتقل و مدیریت کرد. این سامانه Bond-i نام گرفت و در اوت ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد.

    

 

راهکار مبتنی بر بلاک‌چین: بانک جهانی برای ایجاد برنامه‌‌ی هسته‌ی این سامانه از کمک شرکت «مایکروسافت» بهره برد. در این سامانه، هدف از بلاک‌چین ساده‌سازی فرآیند موجود بین واسطه‌ها و نماینده‌های بازار سرمایه‌ی بدهی است. هم‌چنین، بلاک‌چین کمک شایانی به رشد سرمایه و تبادلات اوراق قرضه، بهبود جنبه‌های عملی این برنامه و شفافیت جهت نظارات قانون‌گذار، می‌کند. این سامانه در همکاری با بانک کامن‌ولت و در مدلی غیرمتمرکز، که مشترکان اصلی آن با گره‌های بلاک‌چین در دو قاره پراکنده‌اند، ساخته شد. این برنامه به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا وارد تعامل با اوراق قرضه بشوند و جالب آنکه نخستین تعامل دارای ارزش ۹۰ میلیون دلاری بود.  

مشخصه‌های فنی:

یکی از مولفه‌های حیاتی و مهم که در این سامانه وجود دارد ساختن و مدیریت منطق تجاری است. این سامانه بر بستر شبکه‌ی اتریوم پیاده‌سازی شده است که شامل مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند می‌شود. این قراردادهای هوشمند نقشی مهم و اساسی در این سامانه ایفا می‌کنند. هم‌چنین، برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند، آزمایش و بازبینی آن توسط ابزار Truffle Suite انجام پذیرفت.

نویسنده : علیرضا کیاکجوری
تاریخ انتشار : 1400-08-18 03:30:00
1093

0 نظر

user


تازه ترین ها