DISH در حال تبدیل شدن به یک تلویزیون بلاک‌چین پایه

شرکت «DISH Network»، که یک شرکت ارائه دهنده‌ی سرویس‌های تلویزیونی است، قصد دارد با ارائه‌ی خدمات بلاک‌چین‌ پایه، به پیشتاز ایجاد تحول و نوآوری در صنعت Telecom بدل گردد.  

مقدمه:

شرکت «DISH Network» یک شرکت ارائه دهنده‌ی سرویس‌های تلویزیونی است که در شهر انگلوود در ایالت کلرادوی آمریکا واقع شده است. این شرکت ارائه دهنده‌ی ماهواره‌ی پخش مستقیم DISH است، که بیشتر با نام «شبکه‌ی DISH» شناخته می‌شود. هم‌چنین، مالک یکی از بهترین سرویس‌های IPTV به نام شبکه‌ی Sling TV است. از دیگر ویژگی‌های این شرکت می‌توان به دارا بودن نزدیک به ۱۶ هزار کارمند و نزدیک به ۱۹ میلیون کاربر اشاره کرد.

شرکت پژوهشی «Gartner» پیش‌بینی می‌کند که بلاک‌چین، تا سال ۲۰۲۵، تجارتی را ایجاد خواهد کرد که ارزش سالانه‌ی آن ۱۷۶ میلیارد دلار خواهد بود و این ارزش تا سال ۲۰۳۰ تا ۳٫۱ هزار میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. شرکت DISH تصمیم گرفته است تا تیم‌های بومی توسعه‌ی نرم‌افزار خود را برای کاوش در پتانسیل‌های این الگوی نوین فناوری، آموزش و ارتقا دهد.

 

 

فعالیت‌ها:

DISH Network از جمله شرکت‌هایی است که برای جا نماندن از پیش‌بینی Gartner، به طور جدی وارد حوزه‌ی تحقیق و توسعه‎ی بلاک‌چین شده است. در ادامه به دو نمونه از کارهای انجام شده توسط این شرکت اشاره می‌کنیم:

سامانه‌ی ضد سرقت حق دیجیتال:

یکی از مهم‌ترین نکاتی که DISH Network به آن توجه داشته است حفظ حق تألیف تولید کنندگان و مالکان محتواهای دیجیتال است. از این رو، این شرکت در سال ۲۰۱۹ با یک ثبت اختراع، محصولی را معرفی نمود که با استفاده از فناوری بلاک‌چین، به مالکان محتواهای دیجیتال این امکان را می‌دهد تا روی استفاده از محتوای منتشر شده‌شان کنترل داشته باشند. این سامانه به مالک محتوا اجازه می‌دهد تا اطلاعات مالکیت خود را به روی محتوا، به‌روز کند و از دستیابی موجودیت‌های غیرمجاز به محتوای خود اطلاع یابد. از دیگر ویژگی‌های این محصول ایجاد یک بازار خرید و فروش محتواهای دیجیتال است. به این شکل که مشتریان می‌توانند محتوای مورد نظر خود را، به طور مستقیم، از مالک محتوا خریداری کنند. در این صورت، مالک محتوا در ازای دریافت ارز دیجیتال یا ارز رسمی، لایسنس مورد نظر را به مشتری خود می‌فروشد.

هرچند که DISH Network در ثبت اختراع خود اشاره‌ای‌ نکرده است که این محصول روی کدام پلت‌فرم موجود بلاک‌چین پیاده‌سازی خواهد شد، ولی نوآوری این محصول «مدیریت حق دیجیتال» با استفاده از بلاک‌چین است.

سرویس‌های هویت دیجیتا ل مبتنی بر کاردانو:

چندی پیش، در همایش ۲۰۲۱ کاردانو ، Charles Hoskinson، بنیان‌گذار «کاردانو»، اعلام کرد که شرکت DISH Network قصد دارد تا با اتصال به شبکه‌ی کاردانو، به مشتریان خود خدمات مبتنی بر «هویت دیجیتال» ارائه دهد. رویکردی که می‌تواند صنعت Telecom را دگرگون سازد. طبق این طرح، میلیون‌ها کاربر DISH به شبکه‌ی کاردانو متصل خواهند شد. در همین راستا، DISH Network برای مشتریان خود، ۸ میلیون هویت دیجیتالی به روی گوشی‌های ماهواره‌ای ایجاد خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود اگر این طرح موفقیت‌آمیز باشد می‌تواند به مدل پیش‌فرض تجاری در حوزه‌ی Telecom بدل گردد. هرچند که تاکنون جزییات فنی این طرح منتشر نشده است.

شرکت DISH Network سعی دارد تا همواره خدمات نوآورانه‌تری را به مشتریان خود ارائه کند. این شرکت از نخستین شرکت‌های بزرگ به شمار می‌رود که پرداخت مبتنی بر بیت‌کوین را، در ازای ارائه‌ی سرویس‌های خود، پذیرفت. هم‌چنین، از نخستین شرکت‌هایی است که حاضر شد وارد حوزه‌ی مدیریت حق دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین شود. به نظر می‌رسد DISH Network قصد دارد پیشتاز ایجاد تحول و نوآوری در صنعت تخصصی خود شود. چیزی که کاملا به استقبال از فناوری‌های نوظهور، مانند بلاک‌چین، وابسته است.

نویسنده : علیرضا کیاکجوری
تاریخ انتشار : 1400-08-26 20:15:06
923

0 نظر

user


تازه ترین ها